Zuzanna Mroczkowska - ZnanyLekarz.pl
Zuzanna Mroczkowska - ZnanyLekarz.pl

kokosowy pudding z nasion chia

Posted In: Bez kategorii

Dziś polecam kokosowy pudding z chia!

Na noc namoczyłam 2 łyżki nasion chia w szklance napoju kokosowego.
chiaPrzez pierwsze pół godziny należy zamieszać od czasu do czasu, aby nasiona się zanadto nie posklejały. Pudding przełożyłam do kieliszków, a na wierzch położyłam zmiksowane mango, porzeczki i borówki. Pyszne!

A tutaj niezła dawka wiedzy na temat nasion chia i ich prozdrowotnych właściwościach

Nasiona chia charakateryzują się wysoką zawartością:

  • białka 15-25%, przeciwutleniaczy, błonnika, witamin i minerałów.

  • Wśród zalet zwraca szczególną uwagę wysoka zawartość kwasu tłuszczowego alfa – linolenowego w porównaniu do innych naturalnych dotychczas poznanych źródeł. Zawartość tłuszczu w nasionach szałwii hiszpańskiej wynosi 25-40% z czego 60% z nich to kwasy tłuszczowe omega-3, 20% stanowią omega-6.

Działanie kwasów omega – 3 na zdrowie

  • Zawarte w nasionach chia kwasy tłuszczowe omega-3 mogą obniżać ciśnienie tętnicze. W przeprowadzonej przez Appel i wsp. metaanalizie 17 kontrolowanych badań klinicznych, dotyczących suplementacji kwasami omega-3, próbowano oszacować ogólny wpływ tych kwasów na ciśnienie krwi. Dawki omega-3 były zazwyczaj wysokie (średnia dawka> 3 g / d, w 11 badaniach). Wywnioskowano z analizy badań, że suplementacja dawkami omega-3 ( głównie gdy wynosi więcej niż 3 g / d) może prowadzić do istotnego klinicznie obniżenia ciśnienia tętniczego u osób z nieleczonym nadciśnieniem tętniczym

  • Jedną z pierwszych prac dotyczących wpływu kwasów wielonienasyconych na rozwój miażdżycy była ta opracowana przez Dyerberg i wsp. Zainteresowali się oni zjawiskiem obniżonego występowania miażdżycy i chorób serca u Eskimosów. Fakt ten uzasadniono dietą Eskimosów Grenlandzkich, która obfitowała w EPA i DHA.

  • Ayerza i wsp. przeprowadzili badanie dotyczące wpływu żywienia nasionami na zmianę parametrów w osoczu krwi szczura. Wyniki wykazały, że stężenie triglicerydów (TG) w osoczu i lipoproteiny o LDL było znacząco zmniejszone, natomiast lipoproteiny HDL oraz poziomy ω-3 PUFA zostały zwiększone [16].

  • Vuksan i wsp. przeprowadzili randomizowane podwójnie zaślepione badanie, które miało ocenić, czy szałwia hiszpańska zmniejsza glikemię poposiłkową u zdrowych osób. Było to możliwe wyjaśnienie kardioprotekcyjnych właściwości nasion, które zaobserwowano u osób z cukrzycą typu II. Zbadano 11 zdrowych osób (6 mężczyzn i 5 kobiet o BMI 22,3 ± 2,8 kg / m2), którym podawano 0, 7, 15 lub 24 g nasion chia. Zmniejszenie poposiłkowej glikemii zaobserwowano w przypadku wszystkich trzech dawek (P = 0,002, r2 = 0,203). Uznano to za potencjalne wyjaśnienie wyników ich wcześniejszego badania, które polegało na 12-tygodniowej suplementacji nasionami chia w cukrzycy typu II. Zaobserwowano wtedy poprawę ciśnienia krwi, koagulacji i markerów zapalnych, istotne zmniejszenie stężenia HbA1c i fibrynogenu w stosunku do wartości wyjściowej.

  • Dowody z badań obserwacyjnych i epidemiologicznych wskazują na odwrotną korelację między dietą bogatą w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 a ryzykiem demencji.

  • Istnieją prace naukowe mówiące o roli DHA w prawidłowej pracy układu nerwowego, funkcji poznawczych i behawioralnych. Kwasy omega-3 mogą mieć zastosowanie w leczeniu napadów lęku oraz depresji. Mówi się w tym przypadku o roli ich przeciwzapalnego działania.

    Przeciwutleniające właściwości nasion chia. 

  • Nasiona szałwii hiszpańskiej mogą być dobrym źródłem antyoksydantów w diecie osób starszych. Stwierdzono, że oporność tkanek na spontaniczną samoutlenianie i uszkodzenia oksydacyjne DNA koreluje odwrotnie z długością życia.

    Nasiona chia a odchudzanie. 

  • Nieman i wsp. przeprowadzili badanie, które miało na celu ocenę skuteczności nasion chia w redukcji masy ciała u osób dorosłych z nadwagą. Chcieli dowieść, że wysoka zawartość błonnika i kwasu α-linolenowego (ALA) w nasionach chia będzie wywoływać niewielki, ale znaczący spadek wagi i masy tkanki tłuszczowej. Wyniki badania 39 wykazały, że spożycie 50 g / d omawianych nasion przez 12 tygodni u osób z nadwagą, otyłych mężczyzn i kobiet nie miało wpływu na masę ciała

Źródło: Nowak Karina, Majsterek Szymon, Ciesielska Natalia, Sokołowski Remigiusz, Klimkiewicz Karolina, Zukow Walery. Rola nasion szałwii hiszpańskiej (chia) w żywieniu pacjentów geriatrycznych = The role of chia seeds in nutrition in geriatric patients. Journal of Education, Health and Sport. 2016;6(3):35-40. eISSN 2391-8306. DOI

Napisz odpowiedź lub komentarz

Najnowsze wpisy na blogu

Partnerzy

Poprzez dalsze korzystanie z witryny, użytkownik wyraża zgodę na korzystanie z plików cookie. więcej informacji

1. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików Cookies, określając warunki ich przechowywania i uzyskiwania dostępu przez pliki Cookies do Urządzenia Użytkownika. 2. Użytkownik może w każdej chwili usunąć pliki Cookies korzystając z dostępnych funkcji w przeglądarce internetowej, której używa.

Zamknij